vrijdag 13 april 2012

Februari - De start van afstuderen


Al mijn cijfers heb ik binnen dus afstuderen kan beginnen. Ik heb grote interesse voor een specifiek gedeelte van mijn opleiding. Tijdens de minor CRM & E-Business heb ik deze interesse ontwikkeld en ben ik me constant blijven verdiepen in het onderwerp. Mijn speurtocht naar een afstudeeropdracht begon al vroeg nadat ik de minor had afgerond. 

Tijdens mijn meewerkstage kreeg ik te maken met CRM in de praktijk en ook nu nog merk ik dat mijn kennis over CRM groter is dan die van mijn collega’s. Een aantal bedrijven heb ik tijdens mijn werk leren kennen waardoor mijn netwerk groter werd en gericht op een vak, marketing. Ik heb het met veel mensen uit mijn netwerk of CRM gehad. In verschillende branches ben ik gaan solliciteren, in totaal 7 gesprekken, en heb tijdens dit proces de hulp van mijn docenten gevraagd. 

Willem Kwakernaat en Peter Hesselink hebben voor mij rondgevraagd of er nog bedrijven waren die een CRM opdracht hadden liggen. Uiteindelijk kreeg ik snel een mailtje van Kwakernaat dat hij een opdracht voor me had gevonden en dat hij zelfs al had gevraagd of ik er kon komen afstuderen. 

Bij Ctaste werd ik uitgenodigd door Sandra Ballij en we hebben een goed gesprek gehad dat daadwerkelijk op het onderwerp inging. Omdat ik bij meerdere bedrijven gesolliciteerd heb kreeg ik het gevoel dat ik toch best veel van het onderwerp wist en ik kon zelfs ter plekke advies geven. Dit proces heeft mij geholpen in mijn vertrouwen en tevens mijn kennis vergoot over CRM. Bij elk bedrijf ben ik gevraagd om de afstudeeropdracht te komen doen. Er werd me bij een bedrijf een vaste en verantwoordelijke functie aangeboden. De baan heb ik na veel gesprekken en nadenken toch afgeslagen. Alle mensen om mij heen zeiden dat ik het moest doen maar ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om me eerst te richten op afstuderen. Ik onderhoud contact met dit bedrijf voor na mijn studie. In deze periode kom ik erachter wat afstuderen inhoud en wat er van mij verwacht wordt.

Het werd me duidelijk dat ik een opdracht moest doen voor een bedrijf en dat ik niet bij het bedrijf kan werken. Dat gaf mij energie en een voorbeeld voor hoe het in het echte freelance leven zou zijn. Daarnaast werd duidelijk dat veel bedrijven niet open staan voor een afstudeeropdracht maar dat zij liever een meewerkstagiair hebben. De opdracht die ik heb gekozen is een afhankelijke opdracht die ik alleen verricht en bij een bedrijf dat bedreven en gemotiveerd is om mij te helpen en om daadwerkelijk iets te doen met mijn onderzoek. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten